Ekoligija [Recenzije]

Join date : 25.08.2010

Ekoligija [Recenzije] Empty
PočaljiNaslov: Ekoligija [Recenzije]   Ekoligija [Recenzije] EmptySre Dec 15, 2010 10:06 am

Sir Oliver, Alan i Bob upoznat će Aseptika, znanstvenika koji planira Majci Zemlji dati ogromnu smrtonosnu injekciju.
Ekoligija [Recenzije] AlanFord40
Postao sam smrt, razarač svjetova - rekao je Julius Robert Oppenheimer, citirajući indijske Vede, nakon uspješnog atomskog pokusa u Novom Meksiku.
Smatram da je ovoj epizodi najbolje pristupit kronološki, pa ću se to i potruditi što detaljnije odraditi. Na početku epizode vidimo Alana kako u bondovskom stilu bježi od dvojice negativaca. Akcija i intriga od samog početka. Tko proganja Alana i zašto?

U jednom trenutku naš se junak nađe na vrhu brežuljka, u kući koja je zapravo slika i prilika kuće Normana Batesa (glumi ga Anthony Perkins), lika iz kultnog Hitchcockovog filma Psiho iz 1960. Magnus je obožavao taj film, te je Normanov dom (vidi sliku niže!) ovjekovječio u nekoliko Alan Ford epizoda, od kojih je prva bila Kuća duhova. Aludiranje na tu epizodu se jasno vidi u tome da ekipa u kući priziva duhove, dok se prisutnost Normana Batesa vidi u rečenici: Bio sam, šmrc, vrlo zločest, duše. Nisam htio krasti, šmrc, a ni ubiti svoju mamicu, šmrc.(Pa valjda ste primijetili da Magnus poput starog Alfreda voli ubacivati vlastiti lik u svoje radove.)

Zatim upoznajemo Aseptika. On je klasičan primjer ludog znanstvenika koji želi uništiti svijet. I dok recimo još jedan protivnik grupe TNT, Mr. Tromb personificira tadašnju hladnoratovsku neumornu utrku u naoružavanju (mogli bi čak reći da je taj lik nekakva groteskna simbioza Richarda Nixona i Nikite Hruščova), Aseptik personificira najgori mogući rasplet njihove blesave utrke - mogućnost dolaska nekakvog postapokaliptičnog vremena u kojem ne bi izumrlo samo čovječanstvo nego i sav život na planeti.

Treba znati da je samo godinu dana ranije osnovan Greenpeace (1971.) kada su aktivisti krenuli na Aljasku kako bi zaustavili podzemno nuklearno testiranje od strane SAD-a jer se testiranje trebalo odviti na tektonski nestabilnom otoku Amčitka. Testiranje se naravno odvilo prema planu. Stvar je u tome da krajem 60-ih ljudi postaju svjesni opasnosti posljedica prevelikog zamaha koji je uzela druga tehnološka revolucija i atomskog doba u koje se zakoračilo 1945., kao i prekomjernog izlova pojedinih vrsta životinja. Meni se čini da čovječanstvo dan-danas nije spoznalo da je ova planeta živi organizam koje ga hrani i daje mu život.

Zanimljivo je da su samo dvije epizode ranije čitaoci upoznali još jednog zamaskiranog zločinca – Konspiratora - koji predstavlja špijuna, terorista, plaćenika. I dok je Konspirator (Urotnik) obavijen određenim velom tajne, Aseptik nije. Dok Konspiratora karakteriziraju fantomka, sunčane naočale i crne rukavice - simboli terorizma, atentatora- plaćenika, a sam Konspirator time i događaje koji se odvijaju u Italiji, Aseptika karakterizira zaštitna maska znanstvenika (nuklearnog fizičara, farmaceuta ili kako već). Svi malo upućeniji znaju da je ovoj dvojici čak i sudbina povezana na neki način. Naime, Konspiratora ubije okoliš koji je Aseptik zagadio kada je poginuo. Ismijavanje te novorođene ekološke svijesti ne očituje se samo u Aseptikovom imenu (inače bi se zvao Septik), nego i u tome što djeluje pod krinkom tvornice koja proizvodi filtere za pročišćavanje zraka i vode. I dok Sir Oliveru, Alanu i Bobu ponosno pokazuje tvornicu, jedino naivni Alan vjeruje njegovim pričama:

Aseptik: Ovdje proizvodimo superčistače koji će služiti u industriji za pročišćavanje otpadaka. Tako ćemo imati čistu, zdravu vodu.
Alan: Pohvalno!
Aseptik: Ovo su drugi tipovi pročišćavača koji se stavljaju na ispušne cijevi motora radi uklanjanja otrovnih plinova.
Alan: Dostojno svake pohvale.
Bob naravno kao i uvijek ne nasjeda na te priče (šapćući): Recite, zar tako izgleda farmaceutska industrija?Više nalikuje na tešku metalurgiju.

Uostalom ko kaže da sva ta ekologija nije prodavanje magle. Postoje teorije prema kojima ozonske rupe postoje otkad i ova planeta, te da je ono što se naziva globalnim zatopljenjem sasvim normalna pojava u interglacijalnim razdobljima. Ko kaže da su nam potrebni zaštitni faktori po ljeti. Možda je to obična sprdnja na kojoj farmaceutske korporacije dižu lovu plašeći ljude. Sjetite se samo koliko je love WHO-u donijela panika od svinjske gripe. I na kraju od svinjske gripe......ćorak. Aseptik zatim u dvorani drži predavanje o zaštiti okoliša. Na predavanje su došli uglavnom bogati snobovi koji nemaju pojma o čemu se radi, već im je jedino važno da doniraju hrpu para samo da se o njima piše i govori. Njihovu naivnost i gore navedeni strah iskorištava Sir Oliver!

Sir Oliver maskiran u znanstvenika: Naša su istraživanja pokazala da dijamanti djeluju kancerogeno. A vaša je ogrlica od dijamanata, jelda?
Bogatašica: Da, ali ne razumijem...
Sir Oliver: Dijamantski rak napada pluća i za nekoliko mjeseci ubija.
Bogatašica skidajući nakit: Ah, shvaćam. Da samo je uzmite i pregledajte.... ali recite doktore, ima li nade?

Veliki utjecaj za ovu epizodu imao je film o Jamesu Bondu, Diamonds are Forever (1971.) u kojem negativac Blofeld planira stvoriti laserski satelit koji je sposoban uništiti bilo koju metu na Zemlji, pomoću ukradenih dijamanata. Iskorištavajući sredstva i industrijske pogone povučenog multimilijunaša, Blofeld koristi oružje kako bi selektivno uništio nuklearna postrojenja u Americi, Rusiji i Kini, organizirajući međunarodnu aukciju, dok nuklearna premoć ide onom tko najviše plati. To nam Bunker jasno daje do znanja:

Pomoćnik: Zašto su se upustili u krađu dijamanata? Jesu li špijuni ili lopovi?
Aseptik: Oboje. Ne zaboravi da dijamanti služe za laserske zrake. Zar nisi gledao posljednji film Jamesa Bonda?
Pomoćnik: Ne, u kojem se kinu prikazuje?
Magnus je kao i u većinu epizoda odličan. Napravio je za njega pomalo neobičnu naslovnicu, ali i promjena je dobra. Uglavnom odlična napeta priča s neočekivanim završetkom. Što se ekologije tiče, pogledajte što se sve danas dešava po svijetu. Da li netko zna dal su Ameri začepili onu rupu u Meksičkom zaljevu koja dnevno s bogzna koliko barela nafte zasere ocean. O tome se više ne piše i ne priča… Čini se da je važnije da se opskrbimo kremama za sunčanje.

Normane, ovi stihovi su za tebe i tvoju mamicu:
Mother, do you think they´ll drop the bomb?
Mother, do you think they´ll like this song?